«Τι συμβαίνει όταν ο δάσκαλος μπαίνει σε ρόλο;»: Θεατρικά βιωματικά εργαστήρια για εκπαιδευτικούς

Με αφορμή το νέο βιβλίο Όταν ο δάσκαλος μπαίνει σε ρόλο: 50 προτάσεις για θεατρικά εργαστήρια με Δάσκαλο σε Ρόλο, που συνέγραψαν η Άβρα Αυδή και η Μελίνα Χατζηγεωργίου και κυκλοφόρησε πρόσφατα από τις εκδόσεις ΜΕΤΑΙΧΜΙΟ, ο ΠΟΛΥΧΩΡΟΣ ΜΕΤΑΙΧΜΙΟ πάντα στο πλευρό των εκπαιδευτικών που επιθυμούν να επιμορφώνονται διοργανώνει στις 29 Σεπτεμβρίου 2018 δύο δίωρα βιωματικά θεατρικά εργαστήρια, ένα για την Πρωτοβάθμια και ένα για τη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση. Τα συγκεκριμένα εργαστήρια, διαπλέκοντας τη θεωρία με την πράξη, αναδεκνύουν την παιδαγωγική αξία της τεχνικής Δάσκαλος σε Ρόλο (ΔσΡ) και προτείνουν συγκεκριμένα παραδείγματα για τη χρήση της στο μάθημα της Θεατρικής Αγωγής και στη διδασκαλία της λογοτεχνίας και της γλώσσας. Η τεχνική αυτή του Εκπαιδευτικού Δράματος (Drama in Education / Process Drama) αποτελεί ένα εξαιρετικό παιδαγωγικό εργαλείο. Προσφέρει στον δάσκαλο τη δυνατότητα να εμπλέξει συναισθηματικά τους μαθητές και να προκαλέσει τη σκέψη τους εκ των έσω με τις κατάλληλες ερωτήσεις, προκειμένου να προχωρήσουν στη διερεύνηση του εκάστοτε θέματος.

Εργαστήριο για την προσχολική και την Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση – 10 το πρωί-12 το μεσημέρι

Το εργαστήριο παρέχει την ευκαιρία στους συμμετέχοντες να προσεγγίσουν βιωματικά την τεχνική, παίρνοντας μέρος σε ομαδικούς αυτοσχεδιασμούς με Δάσκαλο σε Ρόλο. Τα παραδείγματα προέρχονται από τα εξής τρία μαθήματα: «Όλα δικά μου», «Το υπόσχομαι» και «Ο Δράκος». Το μάθημα «Όλα δικά μου», με θέμα την επιθυμία μας να αποκτήσουμε τα πράγματα των άλλων, απευθύνεται σε παιδιά νηπιαγωγείου ή και δημοτικού (Α΄ και Β΄ τάξη). Τα μαθήματα «Το υπόσχομαι» και «Ο Δράκος», που βασίζονται αντίστοιχα στο βιβλίο της Αλεξάνδρας Μητσιάλη και στο θεατρικό έργο του Ευγένιου Σβαρτς, απευθύνονται σε μαθητές των μεγαλύτερων τάξεων του δημοτικού (Γ΄, Δ΄, Ε,΄ ΣΤ’). Το μάθημα «Το υπόσχομαι» εστιάζει στο θέμα της μετανάστευσης, ενώ «Ο Δράκος» παρακινεί τα παιδιά να ασχοληθούν με το θέμα του ενεργού πολίτη. Επιπλέον, αυτά τα μαθήματα αποτελούν καλά παραδείγματα για την αξιοποίηση της τεχνικής Δάσκαλος σε Ρόλο στη διδασκαλία της λογοτεχνίας και της γλώσσας. Πυροδοτούν το ενδιαφέρον των μαθητών για τα λογοτεχνικά έργα και τους παρακινούν να εμβαθύνουν στους χαρακτήρες και να ανακαλύψουν την ιστορία τους. Παράλληλα, αποτελούν ερεθίσματα για δημιουργική γραφή.

Εργαστήριο για τη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση – 12 με 2 το μεσημέρι

Το εργαστήριο παρέχει την ευκαιρία στους συμμετέχοντες να προσεγγίσουν βιωματικά την τεχνική, παίρνοντας μέρος σε ομαδικούς αυτοσχεδιασμούς με Δάσκαλο σε Ρόλο. Τα παραδείγματα προέρχονται από τα εξής τρία μαθήματα: «Στο νησί του Αιόλου», «Η Τρισεύγενη» και «Ο έμπορος της Βενετίας». Το μάθημα «Στο νησί του Αιόλου» εστιάζει στο θέμα της εμπιστοσύνης μεταξύ των μελών μιας ομάδας και απευθύνεται κυρίως σε μαθητές Α΄ Γυμνασίου που διδάσκονται την «Οδύσσεια». Το μάθημα «Η Τρισεύγενη» και το μάθημα «Ο έμπορος της Βενετίας» βασίζονται στα γνωστά θεατρικά έργα του Παλαμά και του Σαίξπηρ αντίστοιχα και απευθύνονται σε μαθητές γυμνασίου ή και λυκείου. Οι αυτοσχεδιασμοί που προέρχονται από αυτά τα δύο μαθήματα αποτελούν καλά παραδείγματα για την αξιοποίηση της τεχνικής Δάσκαλος σε Ρόλο στη διδασκαλία της λογοτεχνίας και της γλώσσας.
Στην πρώτη περίπτωση, η δασκάλα σε ρόλο Τρισεύγενης χρησιμοποιεί την τεχνική της «ανακριτικής καρέκλας», καλεί δηλαδή τους συμμετέχοντες να την «ανακρίνουν», κάνοντας ερωτήσεις. Στη δεύτερη περίπτωση, η δασκάλα υποδύεται τον ρόλο του Σάιλοκ, που επιθυμεί να εκδικηθεί τον Αντόνιο ο οποίος τον έχει προσβάλει θανάσιμα, ενώ οι μαθητές αναλαμβάνουν τον Συλλογικό ρόλο της Τζέσικας, της κόρης του Σάιλοκ, η οποία προσπαθεί να τον μεταπείσει. Η αντιπαράθεση πραγματοποιείται σε κρίσιμη στιγμή, γιατί η δίκη είναι σε εξέλιξη και κινδυνεύει η ζωή του Αντόνιο. Η τεχνική ΔσΡ λειτουργεί ως δικηγόρος του διαβόλου. Προκαλεί τους μαθητές να προβληματιστούν σε θέματα αξιών και να υποστηρίξουν τις ιδέες τους με επιχειρήματα. Και τα δύο μαθήματα προσφέρουν εναύσματα για φιλαναγνωσία, καθώς και για τη γραφή αναστοχαστικών κειμένων, εντός ή εκτός ρόλου.

Τα εργαστήρια εμψυχώνουν και συντονίζουν η Άβρα Αυδή και η Μελίνα Χατζηγεωργίου.

Σε όλους τους συμμετέχοντες θα δοθούν βεβαιώσεις παρακολούθησης επιμορφωτικού εργαστηρίου .

ΔΗΛΩΣΤΕ ΕΓΚΑΙΡΑ ΤΗ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗ ΣΑΣ
ΕΙΣΟΔΟΣ ΕΛΕΥΘΕΡΗ
ΠΕΡΙΟΡΙΣΜΕΝΟΣ ΑΡΙΘΜΟΣ ΘΕΣΕΩΝ
ΘΑ ΤΗΡΗΘΕΙ ΣΙΡΑ ΠΡΟΤΕΡΑΙΟΤΗΤΑΣ

Δηλώσεις συμμετοχής στο e-mail: polychoros@metaixmio.gr σημειώνοντας τα προσωπικά σας στοιχεία (ονοματεπώνυμο, ειδικότητα, διεύθυνση, τηλέφωνα επικοινωνίας, e-mail), την ένδειξη ΕΠΙΘΥΜΩ ΝΑ ΣΥΜΜΕΤΑΣΧΩ ΣΤΑ ΘΕΑΤΡΙΚΑ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ «ΤΙ ΣΥΜΒΑΙΝΕΙ ΟΤΑΝ Ο ΔΑΣΚΑΛΟΣ ΜΠΑΙΝΕΙ ΣΕ ΡΟΛΟ», καθώς και σε ποιο από τα δύο (Πρωτοβάθμια ή Δευτεροβάθμια). Όσοι ειδοποιηθούν ηλεκτρονικά για τη συμμετοχή τους θα πρέπει να μας επιβεβαιώσουν την κράτηση της θέσης έως την ημερομηνία που θα τους ανακοινωθεί.

ΛΙΓΑ ΛΟΓΙΑ ΓΙΑ ΤΙΣ ΣΥΓΓΡΑΦΕΙΣ

Η Άβρα Αυδή είναι φιλόλογος και θεατροπαιδαγωγός. Υπηρέτησε στη ∆ευτεροβάθµια Εκπαίδευση ως καθηγήτρια και ως Υπεύθυνη Πολιτιστικών (1982-2011). Παράλληλα, δίδαξε, επί 15 έτη (2001-2016), στο Τµήµα Θεάτρου του ΑΠΘ τα µαθήµατα «∆ραµατοποίηση» και «Το Θέατρο στο σχολείο». Ασχολήθηκε συστηµατικά µε το Εκπαιδευτικό ∆ράµα (Drama in Education) και µε το σχολικό θέατρο, αξιοποιώντας τις γνώσεις που αποκόµισε από µεταπτυχιακές σπουδές και σχετική έρευνα. Έχει διδάξει σε πολλά επιµορφωτικά σεµινάρια και έχει δηµοσιεύσει ποικίλα άρθρα σχετικά µε τη θεατρική παιδεία. Συνέγραψε µε τη Μελίνα Χατζηγεωργίου το βιβλίο Η τέχνη του ∆ράµατος στην εκπαίδευση. 48 προτάσεις για εργαστήρια θεατρικής αγωγής (Μεταίχµιο, 2007). Στον τοµέα της γλωσσικής διδασκαλίας έχει επίσης διδακτικό, επιµορφωτικό και συγγραφικό έργο. Συµµετείχε στη συγγραφή των παρακάτω οµαδικών έργων: Εγχειρίδια «Έκφραση - Έκθεση» για το λύκειο και συνοδευτικά βιβλία καθηγητή (1985-89), Πρόγραµµα Σπουδών για τη Νεοελληνική Γλώσσα (1998), ψηφιακό έργο ΠΟΛΥΤΡΟΠΗ ΓΛΩΣΣΑ (Κέντρο Ελληνικής Γλώσσας, 2017).

Η Μελίνα Χατζηγεωργίου είναι δασκάλα και θεατροπαιδαγωγός µε µεταπτυχιακές σπουδές στο Εκπαιδευτικό ∆ράµα (Μ.Α. Drama in Education). ∆ίδαξε επί 15 έτη στο Τµήµα Θεάτρου του ΑΠΘ τα µαθήµατα «∆ραµατοποίηση» και «Το Θέατρο στο σχολείο». Έχει εργαστεί ως δασκάλα ∆ράµατος σε σχολεία, στο ∆ΗΠΕΘΕ Ιωαννίνων, στο Παιδικό Στέκι του Εθνικού Θεάτρου, στο Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος. ∆ίδαξε σε επιµορφωτικά σεµινάρια για το Εκπαιδευτικό ∆ράµα που οργανώθηκαν από πανεπιστήµια και ποικίλους φορείς όπως το Πανελλήνιο ∆ίκτυο Εκπαιδευτικών για το Θέατρο στην Εκπαίδευση, το Μουσείο Ελληνικής Παιδικής Τέχνης, τη Future Library κ.ά. Επιπλέον, σχεδίασε και συντόνισε θεατροπαιδαγωγικά προγράµµατα σε µουσεία και άλλους φορείς. Συνέγραψε µε την Άβρα Αυδή το βιβλίο Η τέχνη του ∆ράµατος στην εκπαίδευση. 48 προτάσεις για εργαστήρια θεατρικής αγωγής (Μεταίχµιο, 2007).

info box

Τρόποι επικοινωνίας: 

Διεύθυνση: 

στον ΠΟΛΥΧΩΡΟ ΜΕΤΑΙΧΜΙΟ (Ιπποκράτους 118, Αθήνα)

Πόλη: 

Κόστος: 

ΕΙΣΟΔΟΣ ΕΛΕΥΘΕΡΗ

Ημερ/νία διεξαγωγής: 

29/09/2018 - 10:00